Followers

Monday, November 24, 2008

SOKONG YOGA DIHARAMKAN !

Atas alasan dan logik yang diberikan oleh Majils Fatwa Kebangsaan yang terdiri daripada cendikiawan Melayu yang berpengetahuan luas dan perihatin untuk menyelamatkan Melayu daripada disesat, saya percaya perkara-perkara seperti in harus juga dilihat: -

1. Pakaian jubah yang digunakan oleh peguam-peguam adalah berasal daripada konsep pakaian paderi kristian atau bishops. Jubah ini juga ada sejarah yang bersangkut paut dengan agama kristian. Beitu juga dengan “bib” yang digunakan oleh peguam-peguam adalah berkaitan dengan sejarah agam kristian. Mungkin kah pakaiain sedemikian boleh mendorong seorang Melayu untuk menganut agama Kristian?

2. Cara penyembahan yang dilakukan dihadapan VVIP didalam majlis rasmi ada persamaan dengan cara hindu menyembah atau ber "namaste" dan tidak kah dikhuatiri bahawa ini boleh mengoncang akidah Melayu sehingga tertarik menjadi Hindu?

3. Pakaian neck-tie serta kot adalah daripada budaya barat yang mana kita tahu adalah buruk belaka. Maka, tidak kah kita khuatir bahawa pakaian barat ini akan membawa Melayu kepada mengamalkan budaya barat yang bercanggah dengan akidah? – haramkan pakaian sedemikian?

4. Cable televisyen, astro mempersembahkan pelbagai berita dan cerita yang kerap kali memuji nilai-nilai agama lain dan dipersembahkan dengan begitu menarik sehingga Melayu mungkin terpengaruh. Takkan kita nak tunggu sampai masalah lebih besar? Bagaimana kalau haramkan cable televisyen di rumah orang Melayu. Biar yang bukan Muslim sahaja menonton astro dan sebagai nya?

5. Paling merbahaya didalam menjejaskan akidah Melayu mungkin internet. Di internet ada laman-laman yang menerangkan menegnai agama lain dalam bahasa Melayu. Tidak kah kita khuatir bahawa akidah Melayu akan terjejas dengan membaca artikel-artikel itu? Maka, bagaimana kalau kita haramkan sahaja internet sebelum yang haram itu berlaku. Seperti yang dikatakan oleh pihak tertentu, perkara yang boleh menjurus kepada haram adalah haram.

6. Internet juga mempunyai pelbagai perkara lain yang boleh menjejaskan akidah. Maka, mungkin orang Melayu harus diharamkan daripada melayari interent kerana takut akidah mereka pula akan terjejas.

7. Seluar Jeans Levi itu dicipta oleh seorang Yahudi Jerman bernama Levi Strauss. Boleh kah ini permulaan yang menjurus kepada satu keadaan yang mungkin menjejaskan akidah? Harus difikir samada Melayu harus diharamkan untuk memakai jeans. http://en.wikipedia.org/wiki/Levi_Strauss

8. banyak lagi yang perlu dikaji yang boleh menjejaskan akidah Melayu.

11 comments:

shams said...

are you for real???

bulans said...

Mr J,

please be careful of what you say about jeans, the melayus might get upset and arrest you.

also you are not respecting our prime minister, he does not wear sarong anymore nowadays, he only wear jeannes.

so if you ban jeans he may be deemed to be non islamic...and cannot stay married la like that.

so please can you respect our prime minister and let him wear his jeans!

Ministry watching blogs playing up controversies


KUALA LUMPUR: The Home Ministry is monitoring blogs to check if bloggers are posting comments that confuse the people on controversial issues.

At the moment, Deputy Home Minister Datuk Chor Chee Heung said the ministry was merely advising bloggers against the misuse of blogs.

“So far, we are only telling them not to use their blogs as a mechanism to confuse people or as a weapon against those they don’t like.”

Chor said this yesterday when asked about bloggers posting comments on the National Fatwa Council’s edict banning Muslims from practising yoga.

“However, if the comments are deemed as posing a threat to the public security, we will view them seriously,” he said, adding it would be left to the minister to act on such cases.

Jahamy said...

bulans,

I think blogging should be such that it does not pose a threat to national security or cause civil unrest or create racial and religious disharmony and such. It should be towards creating better awareness r sharing or just to express your views. The test is of course - we hope the powers that be judge blogs objectively and justly.

Some writings may be misunderstood in this overly sensitive society of ours..for example, when you write "melayus" as you do, some may misunderstand you as a racist. I know you are not and that you have many Malay friends. I know when you use that term, you mean some of the UMNO melayus who are selling the country by the pound...you do not meann all and you know that there are many wonderful, upright, honest and hardworking Malays out there. But your use of the term may be misunderstood as racist.

We both know that there are scumbags from all races and religions.

bulans said...

yes mr j,

true, true and more true. i may have been miscontrued as being racist by using the term melayu.

but why should the government or any authority be worried about a mere compilation of words?

are we really making a difference? or is actually blogging just infotainment? who are we reaching that has gotten this people worried?

why cant the readers decide what they beleive or should not? dont they have brains?

if the government is indeed worried that the readers of blog do actually believe everything they read without any capability of deciding for themself what is correct for them or not, what does that say about our society? are they brainless chickens running around just listening to blogs?

if indeed they are influenced by a bunch or words in a blog that they do not even know what or who the writer is, then, my friend,

they must take the word of the cleric as word of god? as the cleric are the most trusted people that will not poison their brains with lies?

so if that is the case the existence of god and faith and to pray 5 times a day and not to do yoga must be words from god!

if they are brainless enough to even listen to bloggers which do not know then the cleric and ulamas must be god to them.

and whatever ideas that is push down their throats must be gospel with honey laced.

and that is the realism of malaysian society, that the government is so scared that people cant think for themself that anything that challenges the norm must be quashed becuase they cannot trust the citizens to have enough brains to filter out what is correct or not.

this is even before talking about politicians....

what a life we live in this country

bulans said...

Selepas fatwa pengharaman yoga, fatwa-fatwa yang akan datang adalah seperti berikut :


Disember 2008

Orang Islam dilarang mandi di kolam renang awam. Di kolam renang awam, akan terdapat orang-orang yang bukan Islam yang memakai pakaian renang yang singkat dan mendedahkan aurat (terutamanya amoi-amoi china yang cun dan seksi). Ini boleh menjejaskan akidah orang Islam. Cara yang paling baik ialah kita haramkan orang Islam dari kolam renang awam.


Januari 2009

Orang Islam dilarang pergi ke Pulau Pinang. Ketua Menteri Pulau Pinang adalah seorang yang bukan Islam and majoriti penduduk Pulau Pinang adalah orang yang bukan Islam. Apabila seorang Islam berada di Pulau Pinang , beliau mungkin terhidu bau char keoy tiaw yang dimasak oleh orang bukan Islam dan ini boleh merosakkan akidah kita. Cara yang paling baik ialah kita haramkan orang Islam dari pergi ke Pulau Pinang. Orang Islam yang kini tinggal di Pulau Pinang akan diberi elaun pindah sebanyak RM 3000 untuk membantu mereka berpindah ke negeri-negeri yang lain. Perpindahan ke negeri Kelantan dan Terengganu amat amat digalakkan.


Februari 2009

Orang Islam dilarang meminum root beer. Walaupun root beer tidak mengandungi alkohol, namun perkataan "beer" ini boleh menimbulkan keghairan dan kelakuan tidak senonoh di kalangan orang Islam. Dengan pengharaman root beer, orang Islam bolehlah meminum minuman ringan yang lain tanpa was-was. Ginger beer juga diharamkan.


March 2009

Orang Islam dilarang memakan di kedai Mamak. Walaupun mamak kebanyakkannya Islam, tetapi asal usul mereka adalah India dan ada kemungkinan terdapat unsur-unsur India di dalam perniagaan mereka seperti bercakap Tamil dan memakai seluar dalam buatan India . Untuk mengelakkan sebarang syak wasangka, mulai 1 Mac 2009, orang Islam dilarang dari memakan di kedai mamak (kecuali Tun Mahatir kerana dia sendiri mamak kelas I)


April 2009

Orang Islam dilarang bermain ping pong atau table tennis. Ping pong berasal dari negeri China dan oleh yang demikian, mungkin terdapat unsur-unsur agama Buddha atau Confuciusism di dalam permainan ping pong. Ornag Islam yang terlalu banyak bermain ping pong akan terjejas akidah mereka. Sebagai permainan alternatif, orang Islam digalakkan bermain sepak raga (tetapi bola raga mesti buatan Malaysia , bukan dari Thailand ).


Mei 2009

Orang Islam yang berkerja dengan kerajaan dilarang mengambil gaji masing-masing. Ini kerana sebahagian besar pendapatan kerajaan adalah cukai pendapatan yang dibayar oleh syarikat-syarikat orang bukan Islam. Orang Islam digalakkan meminta sedekah dari orang Islam yang lain. Untuk memudahkan permintaan sedekah, bakal peminta sedekah digalakkan mencangkung di hadapan bangunan UMNO.


Jun 2009

Orang Islam dilarang keluar negara. Terdapat terlalu banyak godaan yang boleh meruntuhkan akhlak dan akidah orang Islam. Perkara ini telahpun dikaji dengan teliti hasil lawatan sambil belajar ke Bangkok oleh Majlis Fatwa Kebangsaan baru-baru ini. Oleh yang demikian, orang orang Islam diminta menyerahkan balik paspot masing-masing ke jabatan immigresen secepat mungkin. Perjalanan keluar negara hanya dibenarkan untuk menteri-menteri dan orang kuat UMNO sahaja, itupun hanya jika diiringi oleh ahli Majlis Fatwa Kebangsaan.


Julai 2009

Orang Islam dilarang berfikir di waktu siang. Kebanyakkan masalah jenayah dan maksiat wujud kerana orang-orang yang tak ada kerja berfikir yang bukan-bukan. Untuk membenteras maslah jeneyah dan maksiat, orang-orang Islam mulai 1 Julai 2009, dilarang dari menggunakan otak mereka diwaktu siang. Pemikiran mereka akan dipantau oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dengan menggunakan sekumpulan specially trained monkeys. Orang Islam boleh menggunakan otak mereka di waktu malam tetapi pemikiran dihadkan kepada perkara-perkara berkaitan dengan makan dan minum sahaja.

hahaha orang islam, orang islam...

bulans said...

breaking news..to be announce on 1st December 2008.

YOGA is still ruled to be non islamic by the Mufti. But the Mufti says that the Kamusatra is permitted but with limited moaning and groaning, and strictly without chanting O God oooo G.G. God..." i'm coming.

farra said...

hahahha~
i laughed my way from top to bottom reading dis article~

how i wish majlis fatwa could giv more explanations to not only the muslims, but also to the non muslims for proper understandings...

the world have change for reasons, and human's capabilities to think critically should be developed by now...
haihs~ i think these are wut we called "katak bwh tmpurung". not globalised at all!!

jchl said...

May I suggest adding ikebana (Japanese flower arranging) to the list as it contains zen buddhist philosophical concepts. For that matter, also we must stop mechanics who are inspired by 'Zen and the Art of Motorcycle Maintenance'. This is too important to overlook....

Jahamy said...

Farah,

Thanks for dropping by and hope to her you views more often. I think the main reason why such "comical situations" (sometimes dangerous) happens in the Muslim world is because Muslims themselves do not want to read the Quran and try to understand Islam for themselves. hence, they become reliant on religious experts. Over time, the religious experts control the lives of the Muslims. Competing religious experts cause confusion.

Salam.

MalayMind said...

Without being sarsactic, kindly read the ban explanations entirely.

The banned Yoga is the one with 'mentera'. Mandi bogel di kolam or minum 'beer' sudah jelas haramnya tanpa perlu melalui majlis Fatwa unlike Yoga.

Being sarcastic is one thing, but being shallow is another.

Jahamy said...

malamind,

thank you for the explanation.

peace!