Followers

Monday, November 24, 2008

Datuk Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin – Mufti Perlis

Minggu hadapan adalah minggu terakhir cendikiawan dan ilmuan Muslim ini yang banyak menyumbang kepada kefahaman Islam akan bertugas sebagai seorang Mufti. Beliau disegani dan dihormati oleh ramai Muslim dan bukan Muslim sebagai seroang pemikir yang memudakan kefahaman islam yang sebenarnya adalah simple dan relevan kepada kehidupan seharian.

Masyarakat mengharapkan beliau lah yang dapat memulakan usaha kearah mengenepikan fahaman yang jumud dan ketinggalan dikalangan sarjana Islam yang bergelar ulama (yang saya istilahkan sebagai “ulama agama“ untuk membezakan mereka daripada ilmuan Muslim lain).

Tulisan beliau telah banyak membantu untuk merapatkan golongan muda kepada Islam tanpa paksaan dan “ugutan undang-undang“ yang digemari oleh beberapa sarjana pendidikan pengajian Islam yang takut atau tidak berkebolehan berbincang secara ilmiah.

Kita akan kehilangan seorang Mufti yang hebat. Saya doakan supaya Allah menguatkan lagi kedudukan dan peribadi beliau supaya beliau boleh terus berusaha untuk membawa kehadapan terjemahan Islam yang benar berasaskan Al-Quran dan Sunnah. Beliau bukan lah seperti ulama agama yang bersembunyi disebalik kejahilan umat Muslim untuk memperkukuhkan kedudukan dan pengaruh mereka. Saya yakin dengan kuasa Allah dan yakin bahawa kepalsuan akan dipadamkan dengan kebenaran.

1 comment:

Unknown said...

Dalam lumrah kehidupan,

Orang yang baik, selalu x lama!

Banyak dugaan yang kena dihadapi namun Allah Maha Mengetahui setiap apa yang berlaku.

Selamat Berjuang dan Membawa Misi Quran dan Sunnah!