Followers

Sunday, May 22, 2011

Mengucap Salam kepada orang Kafir ???

Baru baru ini kawan saya menegur saya kerana memberi salam kepada seorang kawan yang beragama buddha. Katanya, tidak betul saya mengucapkan "salam" kepada nya. Saya tanya beliau adakah kerana takut kawan buddha itu akan tersinggung. Katanya, bukan itu sebabnya tetapi memang "orang Islam" tidak boleh bagi salam kepada orang yang bukan Islam. Saya sendiri terkejut pandangan sedemikian boleh lahir daripada kawan saya yang merupakan seorang akauntan yang berjaya.

Memang kebiasaan saya dari dahulu untuk memberi ucapan baik kepada sesiapa yang saya bertemu samada dalam bahasa Arab, Melayu mahupun bahasa Inggris. Cuma sejak kebelakangan 20 tahun yang lalu, saya sering terbawa-bawa mengucapkan "salam" kepada sesiapa sahaja kerana ia bermakna "sejahtera" atau "aman" atau "peace". Saya dapati ucapan ini juga adalah bersifat universal. Maka saya amat harian ada sikap beberapa pihak yang mahu menghadkan ucapan dalam bahasa Arab kepada yang beragama "Islam sahaja dengan alasan agama.

Sikap sedemikian disamping tidak masuk akal, tidak berasas disisi ajaran Al-Quran serta ianya juga lucu.

 Begitu banyak ayat-ayat Al-Quran yang mengajar Muslim (penggunaan istilah "orang Islam" kurang tepat) untuk memberi ucapan yang baik kepada orang lain. Islam yang saya fahami adalah, antara lain, cara hidup yang positif yang tidak kedekut untuk berkongsi nilai-nilai positif serta "positive enegry" dengan orang lain walaupun dengan seorang ateis. Rahmah Maha Pencipta adalah untuk semua, hanya manusia itu sendiri yang mengingkari rahmah-rahmah ini.


Surah Al Furqaan Ayat 63 begitu cantik mengajar seorang Muslim cara berinteraksi dengan orang yang jahil (jahiluuna):

"Hamba-hamba Yang Maha Pengasih ialah orang-orang yang berjalan di bumi dengan rendah hati, dan yang apabila orang-orang yang jahil menyapa mereka, mereka berkata, "Salam" . (qaaluu salaamaa)" (Quran 25:63)

Begitu jelas sekali daripada ayat diatas bahawa hamba-hamba Allah ialah mereka yang merendah diri serta tidak bersikap eklusif sehingga tidak mahu mengucap salam kepada mereka yang jahiluuna. 

Surah Az Zukhruf ayat 88 hingga 89 juga membawa mesej yang sama berkaitan cara kita berinteraksi dengan orang yang tidak beriman.
"Dan ucapannya, "Ya Pemeliharaku, sesungguhnya mereka ini adalah kaum yang tidak beriman." (Quran 43:88).

"Maka berpalinglah engkau dari mereka, dan katakanlah, "Salaamun!" maka kelak mereka akan mengetahui" (Quran 43:89).
Begitu banyak sekali ayat-ayat Al-Quran yang mengajar kita bersikap merendah diri dan berinteraksi dengan orang yang tidak beriman dengan cara yang sopan. 

Semasa saya belajar di UKM, saya sentiasa rasa amat lucu apabila saya mendengar pegawai-pegawai kanan universiti memulakan ucapannya dengan "Assalamualaikum kepada yang beragama Islam dan salam Sejahtera kepada yang bukan Islam".  Pada saya ucapan ini bukan sahaja tidak masuk akal tetapi kesannya adalah lebih buruk daripada baik.

Pertamanya, apakah bezanya ucapan "salam" yang diucapkan dalam bahasa Arab atau dalam bahasa Malaysia?  Adakah yang berbahasa Arab itu lebih afdal? Jika yang berbahasa Arab itu lebih afdal bagaimana pula dengan ucapan dalam bahasa Arab yang diucapkan oleh begitu banyak orang Arab yang bukan Muslim? Apalah salahnya kalau kita hanya mengucapkan "salam" kepada semua. Jika kita khuatir orang bukan Islam akan tersinggung, maka ucap sahaja lah "Salam Sejahtera" kepada semua. Muslim harus faham bahawa Islam lebih pentingkan isi dari kulit dan harus memahami keadaan tersebut. Malangnya, dalam diri kita, kita lebih pentingkan "tanggapan orang-orang kita" dan "imej diri" daripada intipati ajaran Allah.

Keduanya pula dalam konteks negara Malaysia, ucapan sedemikian sebenarnya  lebih bersifat memisahkan rakyat kepada "Islam dan bukan Islam" dan kita harus bertanya samada peringatan mengenai perbezaan ini begitu perlu? 

Saya pernah dengar sejenis ucapan yang saya anggap sangat tidak sensitif seperti "Salam sejahtera kepada yang masih belum beragama Islam" semasa saya di UKM. Malangnya ucapan ini dibuat oleh mereka yang dalam kedudukan berkuasa berbanding dengan pelajar-pelajar. Saya rasa amat malu dengan sikap orang dewasa macam ini yang berani berkelakuan seperti ini dihadapan budak-budak. Orang-orang dewasa macam ini lah yang merosakkan "imej Islam" kerana sikap  keterlaluan mereka yang berasaskan emosi dan tidak berasaskan pengetahuan dan kefahaman sensitivi manusia lain. Pada saya ini bukanlah caranya untuk mendekatkan sesiapa kepada ajaran Islam kerana ia menampakkan sikap keangkuhan.

"Dan janglah kamu memaki (sembahan-sembahan) yang mereka sembah selain daripada Allah, maka mereka akan memaki Allah dengan permusuhan tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan". (Quran 6:108)

Pada saya, terdapat perbezaan yang besar diantara menyampaikan atau berkongsi ajaran Al-Quran kepada mereka yang mahu mendengar berbanding sikap keangkuhan agama seperti yang dimilki Firaun. Dalam Al-Quran, Firaun menjadi penentu mutlak agama rakyatnya dan fahaman-fahaman lain ditindas dengan undang-undangnya yang zalim. Melalui kuasa yang dimilkinya, Firaun mengangkat dirinya menjadi tuhan. Sikap sedemikian bukanlah ajaran Al-Quran sepanjang fahaman saya.

Maka, bagi mereka yang beriman kepada Allah dan ajaran-ajarannya didalam Al-Quran, ia tidak mempunyai sebarang masalah menghormati orang-orang lain yang berlainan agama. Muslim seperti ini melihat persahabatan dengan manusia-manusia lain sebagai peluang untuk saling tolong menolong serta saling mendekatkan diri kepada Maha Pencipta. Persahabatan juga memberi peluang untuk berkongsi fahaman agama masing-masing dan melalui cara ini, dengan izin Allah, mungkin juga ada mereka yang boleh memahami serta  menerima isi kandungan Al-Quran. 

Salam.

NOTA: Harap pembaca merujuk kepada naskah Al-Quran masing-masing dan penulis tidak mengkehendaki sesiapa pun bersetuju dengan pandangan penulis diatas. Sebaliknya, penulis berterima kasih sekiranya ada sebarang maklum balasa dan pandangan berbeza. Ilmu Allah itu teramat luas untuk dimiliki oleh seorang atau sekumpulan manusia betapa berilmu pun orang itu diiktiraf.

11 comments:

Mac said...

Salam Sejahtera! :)
This is good. I am sharing this on Facebook. I think a lot of people would benefit from reading this.

I have asked this same question many times before....

Just one question:
why is it that you say "penggunaan istilah orang Islam" is wrong? I assume its because Islam is a way of life and therefore there is no such thing as orang Islam. Rather it should be pengikut ajaran Islam?

Peace :)

Jahamy said...

Mac,

Salam. In the Quran, it is mentioned:

MU -SLIM = PEOPLE WHO SUBMIT/SURRENDER

MU -KMIN = PEOPLE WHO BELIEVE.

Cant find "people of Islam" which gives a totally different notion of exclusitivity.

From my understanding of the Quran, I can go to Ahmad, Anba and Ah Chong and if they say they believe in God, invite them to do works of righteousness with me.

I can also ask them if they say they believe in God why are they being "servants" of human beings ???

Quite apart from that the term "orang Islam" sounds too presumptious to me and full of "syok sendiriness". This term also seems to negate the verse where Allah says:

(Quran 029.002) "Do men think that they will be left alone on saying, "We believe", and that they will not be tested?"

Salam Sejahtera :)

akbajalil said...

Artikel yang bagus dan ingin di kongsi sama di blog saya. Terima kasih.

Anonymous said...

salam...who say we are not allowed to wish 'salam' to non-muslim.. just that not with " assalammualaikum"..

umar said...

kawan,
You studied in UKM . Please check up some hadith about how Rasullullah s.a.w greeted non-muslims. Tak perlu paint your views as though your are dead sure right.
Islam is very different from other religions.It has its own code of ethics for eating,sleeping,clipping nails,slaughtering animals.....etc
That's why it is called 'a complete way of life '.We don't have to ape others.
Adab sambut tetamu,makan, tidur, masuk/keluar tandas,menghormati mayat, ziarah kubur/pesakit , masuk/keluar masjid dan sebagainya.
Hatta ada adab meniduri isteri pun. Itulah cantiknya Islam.
So,how do you greet a non-muslim ?
Certainly not the same way as you greet a muslim.
Please check it with the relevant Hadiths.

Jahamy said...

Sdr Umar,

Salam. Firstly thanks for dropping by.

The fact that I studied in UKM has nothing to with the Quranic verses that you find in the article. The issue is: do you not accept the Quran verses of 25:63 and 43:88-89? These are not my personal opinions nor my interpretation. These are the revelations of Allah in the Quran. Please check the arabic in your copy of the Quran.

I would like share with you another verse from the Quran that guides how Muslims should behave when Quranic verses are shared with them:

"The answer of the Believers, when summoned to God and His Apostle, in order that He may judge between them, is no other than this: they say, "We hear and we obey": it is such as these that will attain felicity". (Quran: 24:51)

Why do you want to check with secondry sources when you are given the clear verses of the Quran? Allah swt asks of such an attitude in the following verses:

068.036 What is the matter with you? How judge you?

068.037 Or have you a book through which you learn-

068.038 That you shall have, through it whatever ye choose?

As to hadiths, I have not come across any verse that specifically prohibits Muslims from greeting non-Muslims. If you have any specific authentic hadith, please share so that we all may discuss and learn.

If you had the hadith from Aisha in mind, you must know that it was in specific reference to an antagonistic greeting given by a Jew to the Prophet. even then, the Prophet advised moderation.

Anyway, I await your hadith. You must learn to exercise responsibility for your comments by providing the basis of your comments.

Salam

Ruhaizan Arshad said...

Assalamualikum,

Saya telah bekerja dinegara negara timur tengah hampir 12 tahun dan sekarang saya di Jordan. Disini, tidak pernah timbul masalah ucapan salam diantara orang Arab yang Islam atau bukan Islam.

Mungkin ini jadi masalah dinegara-negara dimana bahasa Arab bukan bahasa asal.

Walau bagaimana pun, saya terima kasih diatas ayat-ayat Quran yang ditunjukkan dalam artikel saudara. Rupanya, dalam hal ini pun, Allah swt yang Maha Mengetahui telah memberi petunjuk mengenai masalah yang akan dihadapi manusia!

Asssalamualaikum wbt.

ria shah said...

i am so happy to have found yr blog. i wish to share this ayat, "When a (courteous) greeting is offered you, meet it with a greeting still more courteous, or (at least) of equal courtesy. Allah takes careful account of all things" (an-nisa:86)... clearly there is no differential treatment for non-muslims here.there are 7 other ayats on greetings here http://www.searchtruth.com/search.php?keyword=greeting&translator=2&search=1

Anonymous said...

Masalahnya kebanyakkan Melayu (bukan semua) berugama Islam. Mereka dah arabnized diri mereka. Negara Arab kata ucapan Salam adalah bahasa mereka, walahal ucapan bahasa melayu salam sejahtera. Kalau kita ucapan kepada bangsa kita Salam Sejahtera mereka terbeliak mata, macamlah Allah SWT hanya faham bahasa arab ! Side effect makan belacan yang dah expired.

Anonymous said...

For those gung-ho and sound as if they owe their lives to Jahamy for this kind of opinion, just know that there are always two divides in the matter. Magnifying one kind and not the other does not necessarily make it the more correct one. Scholars of old, and whose reputes are incomparable to any instant touch-button wikipaedic Islamic online blogging scholars, have touched on the matter before.

Do come here for a more balanced eye-view of general thoughts on this matter.

Thank You.

Joe Bedul

Jahamy said...

Joe Bedul,

thanks for dropping by and sharing that link with us. At least the readers will now have more vews to consider....even though the Quran is plain, simple and direct on this point.

While I think scholars of old and new who are sound (not necessarily just reputable as repute can be socially and politically engineered) are a good source of OPINION and research - it is still the opinion and reseaech of human beings. So, let us also be careful not to be deifying them lest we fall in shirk.

At the end of the day, for me the test is compliance with surah 17 verse 36.


Salam. :)